När du lämnar in ditt smycke till mig (eller någon annan guldsmed) så är det du som tar risken ifall något skulle hända.

Jag vill att du ska förstå detta. Du väljer en guldsmed som du känner förtroende för men skulle olyckan vara framme så blir inte guldsmeden ersättningsskyldig.

Jag gör såklart alltid mitt bästa för att inget ska hända, när jag är osäker på om en sten tex klarar av att tas ur ett smycke för att tex repareras, lödas på, ändras i storlek för att sen sättas på plats då pratar jag med dig om det innan jag gör något så du får göra en egen risk kalkyl.

Det blir vanligare att folk kommer med stenar som är ärvda eller köpta på andra ställen och innan det händer en katastrof, att jag eller fattaren skulle råka ha sönder något, så vill jag förekomma och informera om detta.

Under mina 37 år har det aldrig hänt en katastrof, såklart har något litet gått sönder, jag har tex chansat på att en sten tål värme och så gjorde den inte det men då har jag satt i en ny förstås men det har aldrig varit något riktigt dyrbart.

En annan obehaglig sak som inte hänt mig men som jag hört talas om, det är att kunden efteråt hävdat att guldsmeden bytt ut stenen, hur ska man kunna bevisa att så inte skett? extremt obehaglig situation.
Ett sätt att undvika en sån sak är att noga gå igenom och vara överens om vad det är för en sten och vad den mäter för storlek.
Jag kan tänka mig att när sånt hänt har kanske en sten suttit i ett smycke på ett sätt och sen när den sitter infattad i det nya smycket så ser den annorlunda ut och det har kunden inte varit beredd på och guldsmeden inte tänkt på heller.

Viktigt att du väljer en guldsmed som du känner att du litar på för dom här sakerna bygger på ett förtroende.

0